I svenska har vi provat på att arbeta med ASL- Att Skriva sig till Läsning.
En kort beskrivning av arbetssättet:
Metoden innebär att eleverna använder datorn eller surfplattan som skrivverktyg. Forskaren utgår från att skrivning är lättare än läsning samt att yngre barn har svårt med att forma bokstäver för hand när de börjar skriva. Med hjälp av tangentbordet och datorn eller surfplattan blir det riktigt lätt att forma bokstäverna. Arbete ger många fördelar som t.ex. mer likartade förutsättningar, tidig textbearbetning, skrivlust, skaparglädje, tydlig stil, lustfullt m.m. oberoende av elevernas motoriska färdigheter. Den omfattande tid man tidigare ägnade åt formellt bokstavsformande med penna ägnas istället åt språkutvecklande aktiviteter och finmotoriska övningar.
Eleverna har arbetat i par med att bl.a. skriva listor med ord där bokstaven a finns och satt in orden i meningar.
Vi fortsätter arbetet om hur man är en bra kompis och i NO har vi börjat fundera på vad höst innebär.
Måndag Vanlig skoldag
Tisdag Idrott grön grupp, inne. Ta med ombyte, skor och handduk.
Onsdag Vanlig skoldag
Torsdag Idrott gul grupp, inne. Ta med ombyte, skor och handduk.
Fredag Vanlig skoldag
Vi fortsätter med "lära känna" samtalen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar